Výrobce pražených oříšků Alika loni utržil rekordních 420 mil. Kč

Společnost Alika, která je největším tuzemským výrobcem pražených oříšků, sušeného ovoce, olejnatých semen a slaných snacků, loni především díky novým zákazníkům zvýšila tržby meziročně o pětinu na rekordních 420 milionů korun. ČTK to řekla generální ředitelka společnosti Alika Jana Kremlová. 

"V posledních osmi letech se naše roční tržby pohybovaly kolem 350 milionů korun. Výjimkou byl loňský rok, kdy se nám je podařilo zvýšit o 20 procent, což bylo dáno především tím, že kromě obchodních řetězců a menších prodejců jsme zvýšili dodávky zpracovatelům," uvedla Kremlová. 
    
Firmě z Čelčic na Prostějovsku postupně přibývá odběratelů především z řad čokoládoven i menších cukrářských výrob. "Museli jsme kvůli tomu vyřešit logistiku. Zatímco dříve jsme zboží velkým odběratelům rozváželi pouze v kamionech, tak od loňska menším zákazníkům zboží zasíláme prostřednictvím balíkové pošty," podotkla.
    
Společnost Alika loni 45 procent produkce oříšků a dalších pochutin dodala obchodním řetězcům. Třetinu zboží exportovala, a to především na Slovensko a do západní Evropy. "Zhruba čtvrtina našeho prodeje připadla na zpracovatele, jejichž podíl se postupně zvyšuje," řekla Kremlová. 
    
Firma Alika loni vyrobila 8000 tun zboží. Její hlavní obchodní komoditou jsou arašídy, kterých bylo 2500 tun. Velký podíl na produkci měly také mandle a oříšky kešu. Podle Kremlové je poptávka po arašídech a dalších oříšcích stabilní, lidé ale kvůli hospodářské krizi kupují menší balení. "Zatímco dříve kupovali arašídy v půlkilogramových baleních, tak nyní šetří a dávají přednost menším balením, která jsou paradoxně cenově méně výhodná. Platí to i pro západní Evropu, kde vzrostla poptávka hlavně po třiceti- a čtyřicetigramových baleních," upozornila Kremlová. 
    
Alika průběžně investuje do inovací výrobků, tuzemští spotřebitelé jsou ale podle Kremlové velmi konzervativní. "Zkoušeli jsme oříšky balit do různě ochucených těstíček, ale Čechy to nezaujalo. Zatímco například v Německu či Nizozemsku bezmála polovinu produkce tamních firem tvoří obalované oříšky, tak u nás stále vedou slané arašídy a mandle," dodala Kremlová. Výjimkou je ostrá příchuť wasabi, kterou si Češi oblíbili. 
    
Do výrobního portfolia firmy kromě arašídů patří také slunečnicové a kukuřičné výrobky, vlašská jádra, kokos, rozinky, mák, fíky, švestky, slané i sladké směsi. Celkově Alika dodává na trh bezmála tisícovku druhů výrobků. Jejími hlavními obchodními partnery jsou řetězce Makro, Kaufland, Ahold a Globus. 
    
Mezi významné zákazníky firmy Alika v posledních letech patří i letecké společnosti, kterým dodává trvanlivé pečivo a různé pochutiny. "Je to velký a zajímavý trh. Letecké společnosti naše preclíky, čokoládové sušenky či kukuřičné lupínky dávají cestujícím v letadlech a k dispozici jsou i v letištních saloncích," uvedla Kremlová. 
    
Firmu Alika založily v březnu 1992 dvě fyzické osoby. Společnost původně neměla zaměstnance, nyní má devět desítek stálých pracovníků. 
 
zdroj: ČTK