E-shopy dále ukrajují kamenným obchodům podíl na trhu, letos dosáhnou 10 %.

Význam e-commerce roste ve světě každým rokem. V České republice dosáhly v roce 2016 celkové obraty jen za prodej zboží hodnoty 98 mld. korun. Díky takto úspěšným výsledkům se tak již prodej po internetu podílel na celém českém maloobchodě 9,5 %. A jak si tedy vede česká e-commerce v porovnání s ostatními evropskými státy? Více než dobře! Řadí se mezi pět zemí s nejvyšším podílem prodeje po internetu na maloobchodě v rámci celé EU, jak potvrzují údaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a Ecommerce Europe.  

„Na českou e-commerce jsme se dívali vždy především z pohledu celkových obratů, počtu e-shopů či jednotlivých kategorií. Tentokrát jsme se rozhodli za pomoci dat, které jsme získali prostřednictvím nadnárodní asociace Ecommerce Europe, porovnat, jak si naše internetové obchody vedou z pohledu celkového významu v retailu oproti ostatním státům EU,“ komentuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Vůbec nejlépe si v tomto směru vede možná trochu překvapivě severské Dánsko, ve kterém dosahuje podíl e-commerce na maloobchodě výjimečných 24 %. Při bližším pohledu však pochopíme, že podmínky v tomto nepříliš velkém státě jsou pro internetový prodej optimální. „V Dánsku žije ve věku 15+ 4,7 milionu obyvatel. Z toho 4,6 milionu je uživatelů internetu. Z nich pak 3,7 milionu nakupuje pravidelně na internetu,“ hodnotí výsledky Jan Vetyška.

Podle očekávání hraje e-commerce významnou roli ve Velké Británii, kde se podílí na maloobchodních tržbách 20,9 %. Velká Británie patří dlouhodobě na absolutní vrchol evropského on-line prodeje a je také často inspirací ostatním obchodníkům v Evropě. S poměrně velkým odstupem pak dosáhlo třetího nejlepšího výsledku Německo, ve kterém internetoví prodejci dosáhli podílu svého odvětví ve výši 11,2 %. Čtvrtý je následně Island s 10,2 % a pak již Česká republika s 9,5 %. Naopak nejméně významné jsou zatím z pohledu celé ekonomiky e-shopy v Bulharsku (1,3 %), Itálii (2,6 %) a Maďarsku (2,7 %).

„Internetové obchody a jejich služby jsou u nás na špičkové úrovni. Navíc nabízejí stále širší sortiment. Proto očekáváme, že význam e-commerce bude i nadále stoupat. Již v roce 2017 by měly obraty e-shopů dosahovat k 115 miliardám korun a tím zřejmě překonají hranici 10% podílu na českém maloobchodě,“ uzavírá Jan Vetyška.