Lidé začali s vánočními nákupy dříve. Bojí se, že bude málo zboží.

Vánoční nákupy letos začaly opět o něco dříve. Obavy z nedostupnosti a zdražování zboží kvůli komplikacím v mezinárodní dopravě totiž urychlují pořizování dárků. Kamenné i internetové obchody se snažily na sezónu připravit, jak to jen šlo, přesto se teprve ukáže, zda to bude stačit. Jistotou by mělo letos být zboží českých výrobců.

Materiální a přepravní krize má vliv na prodlužování dodávek zboží z týdnů až na měsíce. Cena za přepravu z Číny je až osminásobně vyšší a také povinnost celní deklarace, kterou musí internetové obchody ze třetích zemí nově procházet, zboží prodražuje. Některé již v Asii vyrobené a objednané zboží se tak stává za nových podmínek a cen v Evropě neprodejné a firmy dodávky ruší.

„Současná situace na předvánočním trhu je komplikovaná z mnoha důvodů. Zboží nemusí být dostupné kvůli problémům v mezinárodní dopravě zboží, růstu cen dopravy zejména z Asie a také globálnímu růstu cen kvůli zdražování materiálů a energií. Lidé by tedy letos více než kdy jindy měli myslet na včasné objednání vánočních dárků z internetových obchodů,“ doporučuje Martin Šrůma, konzultant pro oblast retailu Accenture ČR.

A zboží může být ve finále málo. Například pro pořízení dětských hraček, které jsou tradičním vánočním dárkem a často putují do Evropy z Asie, je dobré nespoléhat se, že situace bude stejná jako v minulých letech. Lidé by si měli již nyní zjistit, zda je zboží dostupné skladem a sledovat s dostatečným předstihem dostupnost objednávaného zboží, aby se nestalo, že dostanou dárek až v lednu. Mnoho spotřebitelů se proto rozhodlo začít pořizovat vánoční dárky již od září a chtějí mít již nyní všechny dárky pro jistotu nakoupené. To ukazuje například prodej hraček na Mall.cz, který již v září výrazně meziročně narostl, a to o 50 %.

Dalším vlivem ovlivňujícím předvánoční trh je také růst cen některého zboží a služeb, za nímž stojí především rostoucí ceny na světových trzích, zdražování energií, pohonných hmot a nedostatek některých surovin, jako je dřevo nebo třeba ocel. Producenti po rozvolnění nestíhají vyrábět, poptávka je velmi vysoká, a to ceny táhne vzhůru.

Prodejci se sice snaží řešit tuto sezonu již dlouhé měsíce a naskladnit co nejvíce zboží. Ale i předpokládané dodávky dárků se mohou ještě zpozdit. Přesto prodejci doufají, že vše dobře dopadne. „Velké kamenné i internetové obchody, ale i zkušení menší prodejci, se na vánoční sezonu začali připravovat s velkým předstihem i díky zkušenostem z loňských Vánoc. Doufají, že je letošní sezóna nepřekvapí a přinese jim ve finále dobrý výsledek,“ říká Martin Šrůma z Accenture.

Situace tak nahrává místním výrobcům a obchodníkům. Protože u zboží, které je vyrobeno v Evropě nebo přímo v České republice, je větší jistota, že pod stromeček dorazí. „Již nyní cítíme růst poptávky, vánoční horečka letos přichází dříve. Naše výrobní a skladové zásoby jsou ale dostatečné, stejně tak logistické kapacity.  Veškerý sortiment vyrábíme v České republice a jsme na ještě větší nápor plně připraveni nejen nyní, ale i těsně před Vánoci,“ říká Adam Rožánek, spolumajitel české módní značky Styx, která kromě tradičního spodního prádla nedávno rozšířila sortiment i například o župany.